De schaduwkanten van een carrière als Youtuber

Namen als PewDiePie, Shane Dawson en Smosh hebben in de loop van de jaren miljoenen abonnees verzameld door video’s op YouTube te uploaden. Allen begonnen met alleen een camera en een sterke internet verbinding.
Doormiddel van komedie, tot vlogs en gaming creëren zij een solide merk en carrière met een enorme volgeling. De grootste Youtuber Pewdiepie heeft een geschat inkomen van 13,2 miljoen per jaar. Exclusief de inkomsten van sponsordeals en merchandise. Jonge mensen dromen ook van zo’n carrière, want als je naar de oppervlakte kijkt lijkt het voor iedereen een droombaan. Maar dit is niet het geval voor de meeste contentmakers: veel YouTubers hebben geen vaste verdienste. 
Bovendien is er heel veel concurrentie en op het platform heerst er bij heel veel Youtubers een enorme druk om relevant te blijven.
Dus is een baan als Youtuber dan wel zo aantrekkelijk als mensen denken?

Starten als een Youtuber

Het kan je baan kosten
Het maken van YouTube-video’s kost tijd en het creëren van een carrière op YouTube duurt nog langer. Je moet elke video op consistente wijze onderzoeken, filmen, bewerken, uploaden, monetariseren en op de markt brengen.
Er is geen gemiddelde tijd waar in je succesvol wordt op YouTube : sommige mensen doen er jaren en maanden over en sommige komen helemaal niet op het punt van succes.

Het gevolg is dat de meeste YouTubers hun vorige baan en soms zelfs studie hebben moeten opgeven.
YouTube-carrières zijn niet gegarandeerd, er is een gebrek aan stabiliteit en het is een risico. Door je vorige carrière op te geven, loop je het risico dat als je je ooit weer in je vorige carrière waagt, nadat Youtube geen succes bleek te zijn, je een stapje terug moet doen zowel op de ‘carrièreladder’ als financieel.

Non-stop content
Het leven van een YouTuber, hoe opwindend het ook mag lijken van veraf, vereist evenveel toewijding, zo niet meer, dan elke gewone baan. Wanneer een contentmaker geen video voor een dag of twee plaatst, kan dit zijn plaatsing in YouTube-ranglijsten (algoritmes) beïnvloeden en uiteindelijk dus ook de hoeveelheid geld dat hij verdient. Bovendien is het Youtube van 2019 beladen met concurrentie en moet je hen altijd een stap voor blijven.


Geld verdienen
Demonetisatie
Op YouTube zijn er ‘Richtlijnen voor adverteerdersvriendelijke inhoud : https://support.google.com/youtube/answer/6162278?hl=en Deze regels geven YouTube het recht om de advertenties te ranselen van video’s met inkomsten waarvoor het algoritme niet geschikt lijkt. Dit heet demonetisatie. Een aanzienlijk deel van de video’s op Youtube worden door menselijke moderatoren beoordeeld. De rest wordt beoordeelt door het algoritme: deze is volgens veel Youtubers niet altijd betrouwbaar.

Dit zorgt er dus voor dat ‘deze’ kanalen geen geld kunnen verdienen via reclame (adsense). En dit terwijl veel YouTubers zien dat veel video’s met een haatdragende boodschap wel geld krijgen, doordat correcte moderatie nog steeds een groot probleem is op het platform.

Als een kanaal geld verdient aan advertenties, verdient het ongeveer drie tot tien dollar per 1000 kijkers.
Kleine kanalen hebben dus ook nauwelijks tot geen reclame, omdat Youtube en het bedrijf dat er adverteert er niks aan verdient.
Doordat er veel variaties zijn in de advertenties is het voor een YouTuber lastig om advertentie inkomsten vast te pinnen.

Sponsoren
Grote bedrijven trekken graag meer klanten naar hun bedrijf.
Youtube is een aantrekkelijk platform om hun producten en services te laten zien: door de brede doelgroep van het platform.
Deze bedrijven maken afspraken met contentmakers om hun bedrijf te promoten en betalen hen er ook voor.
Deze bedrijven willen echter alleen werken met contentmakers met veel volgers en kanaalverkeer: ongeveer meer dan 10.000 kliks en kijkers. Dit maakt het dus moeilijk voor startende Youtubers om te kwalificeren voor een sponsorship.

Merch en donaties
Sommige Youtubers verdienen geld door middel van het verkopen van merchandise, maar dit is niet gemakkelijk. Hiervoor is een groot aantal gepassioneerde fans nodig om winst te draaien op de spullen die je verkoopt.
Er zijn ook accounts die hevig profiteren van donaties van fans. Maar ook hiervoor geld dat die alleen mogelijk is met een grote fanbase.

Drama
Feuds
YouTube-vetes tussen twee grote concurerende kanalen is heel gebruikelijk, vooral in de gaming- en beautygemeenschap. Het is zo erg dat er kanalen zijn van meer dan 5.000.000 abonnees, gecentreerd rond YouTuber-drama.
Veel Youtubers zijn heel creatief met drama en gebruiken dit als een manier om naar nieuwe kijkers te trekken en in de schijnwerpt te blijven sommige vete’ worden dan ook geënsceneerd. Echt of niet, deze ruzies zorgen voor een toxische sfeer tussen de volgers van de twee kanalen.

Cancelcultuur
Cancelcultuur is het fenomeen dat een massa de keuze maakt om een creator niet meer de supporten. Het is een soort van virtuele boycot. Het gebeurt meestal als volgt: een beroemdheid of persoonlijkheid wordt beschuldigd van iets doen of zeggen dat door gebruikers van sociale media zo ernstig wordt geacht, dat ze collectief de betreffende persoon “annuleren” Het annuleren omvat soms een Twitter-hashtag fenomeen, zoals bijvoorbeeld #cancelled dat geneigd is om viraal te gaan. De hashtag  #cancelled die gebruikt wordt op Twitter in deze gevallen is bijna net zo sterk als een groep mensen met hooivorken en fakkels. Mensen zwepen elkaar op en zo wordt er een giftige cultuur gecreëerd. De geannuleerde persoon wordt hevig aan gevallen in pogingen om de carrière van de persoon te schaden. Dit schaden gebeurd vaak ook doodmiddel van onbevestigde feiten en namelijk dit zorgt ook voor angst onder contentmakers. Een actueel voorbeeld is James Charles, Beautyguru: 

James Charles heeft een record aantal aan subscribers verloren nadat het internet hem massaal ‘gecanceld’ heeft. Ook heeft hij enorm veel verlies geleden in de verkoop van zijn producten.

Joining in on bandwagon hate and cancel culture is incredibly, incredibly toxic. It’s very concerning to me that, as a society, we’re becoming OK with guilty until proven innocent instead of the other way around. I truly hope that everyone who participated in this, whether it be fans, influencers, drama channels or ‘credible news sources’ take the time to think about your words and the impact that they may have on others because I assure you and I promise you, it’s a lot stronger than what you may think‘ –

Achter af bleek dat James zelf genoeg bewijzen had om de valse beschuldigingen de kop in te drukken.

Mentale gezondheid

Privacy
Het gebrek aan privacy is soms erg problematisch, het kan ook ronduit gevaarlijk zijn problematischer dan dit, het kan ronduit gevaarlijk zijn. Fans van Youtubers zijn nieuwsgierig en veel van hen stellen vragen over het liefdesleven, de familie en vrienden van de creator. YouTubers worden vaak op straat gestopt, of meer verontrustend: gevolgd, gestalkt of lastig gevallen in hun huis. Hoewel de meeste Youtubers voorzichtig zijn met dit soort informatie, zijn er altijd fans die tot het uiterste gaan en een grens oversteken.

Fans
De interactie met fans is een van de meest belangrijke dingen in een YouTube carrière en volgens veel Youtubers ook een van de mooiste. Toch ligt er een enorme druk op kanalen die op persoonlijkheid en vlogs gebasseerd zijn, om zich te verantwoorden aan hun volgers. Buiten YouTube om moeten zij actief zijn op andere sociale media om dit contact te behouden. De afstand tussen fan en YouTuber is veel korter dan dit bijvoorbeeld het geval is bij acteurs en zangers, omdat creators vaak meer met hen delen.

Negativiteit
Op het internet is er een algemeen gebrek aan sensitiviteit. Mensen voelen zich niet sociaal verantwoord voor wat zei zeggen op het internet. De meeste commentaren komen voort uit het idee dat niemand weet wie je bent.
Mensen uiten zich vaak creatief en persoonlijk op YouTube, maar toch wordt er vaak vergeten dat de persoon waarna je kijkt ook een mens is: dit maakt het makkelijk voor de kijkers om een mening te formuleren die haatdragend kan zijn.
Sociale verantwoordelijkheid blijft altijd een moeilijke uitdaging op het internet en dus ook op YouTube. Contentmakers moeten dus een dikke huid hebben om het vol te houden op het platform.

Conclusie
Hoewel het platform veel negatieve kanten heeft is het belangrijk dat we jonge mensen blijven aanmoedigen om zich creatief te uiten. YouTube is dagelijks onderdeel van 30 miljoen levens en zal in de toekomst nog meer gaan groeien en dit zal nou eenmaal kansen gaan creëren voor jonge creatievelingen. Wel is het belangrijk dat men op de hoogte is van het wereldje voordat ze hun tenen er in gaan dippen.


Comments

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Verder lezen? Wat dacht je hiervan: