Onzekerheid beheerst mijn leven

Iedereen is wel eens onzeker, dat kan zijn over je uiterlijk of wanneer je voor het eerst op je werk komt en je nog niemand kent. Dat onzekere gevoel heb je misschien een paar keer in de week, maar het beheerst niet je leven.

Maar hoe is het voor iemand waarbij onzekerheid wel haar leven beheerst? Om steeds aan jezelf te twijfelen en jezelf niet goed genoeg te vinden, hoe ziet dan je dag eruit?

Nina: “Als ik wakker word merk ik nog niks van mijn onzekerheden, maar dat verandert wanneer ik mezelf in de spiegel zie of voor mijn kast sta om kleding uit te zoeken. Ik probeer me er dan overheen te zetten en niet te focussen op mijn negatieve gedachtes.

Zodra ik op de fiets naar school stap begin ik me al zorgen te maken over de dag, wat gaan we doen in de les? Is er een kans dat ik iets zou moeten zeggen? Dat zijn de vragen die dan door mijn hoofd spoken. Ook vergelijk ik mezelf met andere mensen die ik buiten tegen kom, vaak is dat niet positief. Ik weet zelf ook wel dat ik mezelf niet continu moet bekritiseren, maar toch doe ik het.”

Als je door je onzekerheid angsten hebt ontwikkeld, kan zoiets als naar
buiten gaan of op de fiets naar school rijden heel lastig zijn.

Elly van Wieren

Lisa: “Wanneer ik wakker word ben ik er niet mee bezig. In de ochtend kijk ik op mijn mobiel en vergelijk ik mezelf met de meiden die ik op de sociale media zie, dat is voor mij ook het perfecte plaatje. Als ik dat in de ochtend zie kan het mijn humeur al beïnvloeden. Ik denk ook dat dat de oorzaak is van mijn onzekerheid. ”

Vaak zijn we onzeker over ons uiterlijk, omdat onze cultuur een perfect lichaam belangrijk vindt. Kijk maar eens in de bladen, we kunnen vaak niet tippen aan hoe een topmodel er uitziet. We worden beïnvloed door schoonheidsidealen vanuit de media.

Elly van Wieren

“Als ik mezelf ga aankleden, dan begin ik mij bewuster te worden. Zoals vandaag is het mooi weer, doe ik dan een jurkje aan? Of toch een broek? En dan kies ik voor het jurkje maar begin ik over allemaal verschillende dingen te twijfelen, zoals is er niet te veel te zien? Dan kan ik daar de hele dag mee bezig zijn en mij daar heel erg onzeker over voelen.

Als ik daarna naar het station ga in Kampen heb ik ook het gevoel dat mensen naar mij kijken. ‘Wat heeft zij nou aan?’ Ik ga er zelf dan ook snel vanuit dat ze iets negatiefs over mij denken, terwijl dat niet zo hoeft te zijn. In de trein of in de bus probeer ik ook oogcontact met mensen te vermijden, omdat ik bang ben dat ze een mening over mij gaan vormen. Ik vind het van mezelf ook stom dat ik zo denk, maar toch blijf ik het doen.

Op het station in Zwolle wacht ik op mijn vriendinnen, maar dan ben ik de eerste en sta ik daar een tijd alleen. Het is een grote ruimte met veel mensen, tussen al deze mensen sta ik dan alleen. Voor mij voelt het alsof hun dan op mij letten en dingen denken zoals ‘zij is lelijk’ of ‘ze ziet er raar uit’. Op dat moment voel ik me ellendig.”

Nina: “Wanneer ik de school binnenloop ben ik nog meer bezig met hoe ik eruitzie; zit mijn haar wel goed? Loop ik normaal? Op school zijn veel mensen die naar mij kunnen kijken en weer een mening kunnen vormen over mij.

Als ik eenmaal in de klas zit en docenten beginnen vragen te stellen aan mijn medestudenten ben ik bang dat ze mij ook iets gaan vragen. Ik vind praten voor de klas en presenteren één van de ergste dingen. Ik houd er niet van om in het middelpunt te staan. Wanneer ik voor de klas sta begin ik ook over alles te twijfelen, hoe ik sta, hoe ik klink, wat ik zeg, ga zo maar door. Ik ben ook bang om kritiek van hun te ontvangen. “

Als je onzeker bent dan ben je ook veel bezig met wat anderen van je vinden. De waardering haal je niet uit jezelf, maar uit de gedachte van anderen. Je hebt dan geen hoge zelfwaardering. Je bent dan vaak gevoelig voor de meningen van anderen, je wilt immers gewaardeerd worden!

Elly van Wieren

Lisa: “Op het moment dat ik de school binnenstap voel ik me fijner. Dan ben ik met mijn vrienden en voel ik mij meer op mijn gemak. Dan denk ik er veel minder over na hoe ik eruitzie en hoe ik me gedraag. Totdat ik weer omringd word door mensen die ik niet goed ken en het is niet dat ik me dan heel erg slecht voel, maar ik begin dan veel meer op mezelf te letten en aan dingen te twijfelen.

Als een docent leerlingen uit de klas begint te kiezen begin ik vaak al een beetje zenuwachtig te worden, vooral als ik ergens een mening over moet geven. Vaak geven mensen dan weer hun mening over mijn mening en dat maakt me nog onzekerder, vooral als het niet iets positiefs is.”

Nina: “Als het heel erg druk is in de kantine vind ik het lastig en voel ik me onprettig. Ook ben ik bezig met hoe ik eet. Ik at eerst liever niet waar andere mensen bij waren, ondanks dat ik heel erg honger had. Gelukkig is dit nu minder, maar nog steeds ben ik er wel mee bezig.”

Lisa: “De pauzes vind ik niet vervelend. Als ik met mijn vaste vriendengroep zit voel ik mij veilig, dan ben ik toch meer met hun in gesprek en let ik niet op of anderen naar mij kijken.

Wanneer ik ergens alleen zit en het heel druk is voel ik mij een stuk minder op mijn gemak, dan gaan mensen ook naar me kijken. Misschien denken ze dan wel dat ik geen vrienden heb.”

Vaak als je niet goed in je vel zit, moe bent en wat somberder, dan kunnen prikkels van buitenaf ook meer binnen komen. Waardoor je nog slechter in je vel gaat zitten. Je kunt ook vaker last hebben van sociale angsten, wat in een drukke omgeving met veel mensen juist naar voren kan komen.

Elly van Wieren

Je kunt verschillende klachten ontwikkelen door onzekerheid. Bijvoorbeeld somberheid. Of je gaat situaties heel erg eng vinden, waardoor je ook angst voor de angst kunt gaan ontwikkelen. Je vindt het bijvoorbeeld lastig om met iemand een gesprek aan te gaan, want jij hebt tocht niets te vertellen, of je bent niet intelligent genoeg. Daardoor kun je je ook heel erg eenzaam gaan voelen, je gaat immers contacten uit de weg. Of je onderhoudt juist veel contacten maar ervaar je met de meesten niet echt een verbinding omdat je niet jezelf kunt of durft te zijn, bang voor afwijzing. Je kunt ook angstig worden om te falen. Bang om een belangrijke toets of examen niet te kunnen halen. Niet succesvol te kunnen zijn in wat je doet.

Elly van Wieren

Nina: “Naast dat mijn onzekerheid effect op mij heeft tijdens het presenteren, belemmert het mij ook tijdens toetsen. Ik vind het eng, behalve als het iets is waarvan ik weet dat ik er goed in ben en er een goed cijfer voor ga halen. Maar ook dan twijfel ik aan mezelf en is er een angst dat ik het toch niet goed doe. Ook ben ik bang dat ik iets opschrijf en dat docenten het grappig vinden of juist dom.

Qua schoolopdrachten en werkopdrachten ben ik altijd heel perfectionistisch. Ik denk heel lang na over opdrachten, over onderwerpen bijvoorbeeld. Ik wil het niet doen tot dat ik er honderd procent zeker van ben dat het goed genoeg is. Vaak ben ik ook heel lang bezig, veel langer dan nodig is. ”

Bij perfectionisme verwacht je het allerhoogste van jezelf. Vaak ontwikkel je dit omdat je je diep van binnen erg onzeker voelt. Door perfectionisme probeer je controle te houden over je onzekerheden.

Elly van Wieren

“Voor veel opdrachten op school worden we ook in groepen ingedeeld. Als we dit zelf mogen kiezen heb ik er geen probleem mee, maar vaak zijn het willekeurige groepen. Ik heb er moeite mee als ik bij mensen zit die ik niet goed ken. Ik stel mezelf niet open op die momenten. Het voelt alsof de rest mij bekijkt en mij er niet bij wil hebben. Dan durf ik ook niks te zeggen, als ik dat wel doe en geen echte reactie krijg maakt dat me alleen maar nog onzekerder. “

Lisa: “Als we samen werken op school en ik zit bij mensen die ik niet goed ken, houd ik me altijd wel op de achtergrond. Ik wil mij wel graag mengen in gesprekken, maar als mensen dan al goed met elkaar kunnen, vind ik het nog moeilijker om een gesprek te beginnen. Als ik dan wel iets zeg en mensen geven mij een blik van ‘waar heb jij het nou weer over’ durf ik niks meer te zeggen. In mijn achterhoofd speelt het ook mee dat hun een mening kunnen geven.

Dit klinkt heel stom, maar ik vind het naar als alle ogen op mij gericht zijn tijdens het presenteren. Soms lijkt het dan ook alsof mensen negatief over mij beginnen te denken, dat ze mij onduidelijk vinden of dat ik er raar bij sta. Ik struikel dan over mijn woorden en ben er mee bezig hoe ik eruitzie en wat ik zeg.

Ik voel ook altijd een druk om goed te presenteren, zoals bij toetsen. Dan maak ik mij daar al dagenlang druk over en als ik iets niet goed doe komen er weer beoordelende mensen op mij af, zoals leraren die dan zeggen dat ze beter van mij hadden verwacht. Ik ben daar ook heel erg bang voor.”

Nina: “Na school moet ik nog werken. In het begin vond ik het moeilijk en voelde ik mij niet op mijn gemak, maar nu ik er een tijdje werk gaat het al beter. Ik heb vaak één of twee mensen waar ik mee omga en dat vind ik prima, meer is voor mij niet nodig. Ik vind het wel moeilijk om vragen te stellen als ik iets niet snap, dan ben ik bang dat mensen mij dom vinden of irritant. Ik ben ook onzeker over de teksten die ik schrijf, dat is wat ik op mijn werk doe. Het helpt dat het publiek niet groot is en dus weinig mensen het lezen.

Ik heb zelf ook last van sociale angsten. Nieuwe mensen ontmoeten en op nieuwe plekken komen is voor mij lastig en daar heb ik vaak ook geen zin in, zoals een nieuwe klas, werk of stage. Het voelt dan ook alsof ik in de schijnwerpers sta. Ik maak me dan over veel dingen zorgen en uiteindelijk word ik daar alleen maar somber en verdrietig van.”

Sociale angsten kunnen een gevolg zijn van extreme onzekerheid. Mensen met onzekerheid zijn ook bang om op de voorgrond te treden, vinden het lastig om in de schijnwerpers te staan. Zijn bang om door de mand te vallen, stel je voor dat ze erachter komen hoe (onzeker) je werkelijk bent!

Elly van Wieren

Lisa: “Op mijn werk gaat heel anders, ik werk maar één dag in de week en de mensen waarmee ik werk ken ik allemaal niet. Ik kan dan heel makkelijk de knop om zetten, omdat ik er alleen ben om te werken en niet voor hun mening. Wel vind ik het af en toe lastig om iets te vragen, ik werk al een lange tijd bij deze supermarkt. Als ik dan iets zou vragen heb ik het idee dat mensen mij dom zouden vinden. Toch vraag ik het dan wel, ondanks dat ik het moeilijk vind.”

Nina: “Ik ben blij als de avond is aangebroken en ik weer thuis ben. Dan kijk ik series of luister ik muziek, dat is ook mijn manier om me dan af te sluiten van mijn negatieve gedachtes. Ik probeer me thuis ook niet meer druk te maken over dingen.

Ik woon samen met mijn beste vriendin die ik al jaren ken, met haar zijn helpt mij ook. Mijn andere huisgenoot ken ik minder goed, dan ben ik nog wel eens onzeker over hoe ik er bijvoorbeeld uit zie of wat ik zeg. Ik stel mezelf dan ook niet volledig open bij haar.”

Vaak ben je zo bezig met je eigen onzekerheden en angsten, dat er gewoon geen ruimte is voor de ander. En als je al zo onzeker bent, dan is het ook lastig om je echte gevoelens, je onzekerheden en je angsten te delen.  Soms heb je daar zelf nog niet eens zicht op.

Elly van Wieren

“Als ik ’s avonds in bed lig pieker ik nog over nare dingen die er die dag zijn gebeurd, zoals een presentatie die naar mijn gevoel niet goed ging. Ook denk ik wel eens aan dingen die langer geleden zijn gebeurd, bijvoorbeeld iets wat ik heb gezegd en dan maak ik me daar weer zorgen over.”

Lisa: “Als ik in de avond sport oefeningen doe voel ik me goed, maar als ik in de spiegel kijk en nog geen resultaat zie merk ik dat mijn zelfverzekerdheid weer afneemt.

Soms ben ik zo onzeker over hoe ik er zelf uit zie en dan blijf ik daar maar mee bezig. Ik vind ook van mezelf dat ik mij daarover heen moet zetten en accepteren hoe ik ben. Dan voel ik me sommige dagen ook niet mezelf en kan ik somber zijn en ben ik er vaak ook vermoeid van.

Als ik weet dat ik ergens heen moet waar ik niemand ken kan ik daar dagen, maar ook nachten lang mee bezig zijn. Ik wil graag een goed beeld van mezelf neer zetten en niet een onzeker persoon. Dan ben ik bijvoorbeeld 3 dagen van tevoren al bezig met wat ik moet zeggen. Het is voor mij dan ook moeilijk om in slaap te vallen door al het piekeren.”

Er is zeker een connectie tussen slaapproblemen en onzekerheid. Als je bijvoorbeeld veel gaat piekeren. Alle situaties gaat overdenken. Angstig wordt van de gebeurtenissen die nog moeten gaan komen, kun je daarover wakker liggen.

Elly van Wieren

Met dank aan:
Lisa Bosman
Nina Plus
Elly van Wieren

Geschreven door Fleur Vinke

Comments

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Verder lezen? Wat dacht je hiervan: