Het algoritme van Instagram

Is het je ook opgevallen dat je op je Instagram alleen dezelfde soort foto’s en video’s ziet? Urenlang zit je te scrollen op je feed die alleen kattenfilmpjes en natuurfoto’s laat zien. Het algoritme zorgt ervoor dat je alleen de content ziet die je daadwerkelijk leuk vindt. Maar hoe werkt het algoritme eigenlijk? En wat voor effect heeft het algortime op je?


Wat betekent ‘algoritme’?

Een algoritme is niets anders dan een ‘stappenplan’. Het aantal stappen dat je zet om een doel te bereiken. Dagelijks maken we gebruik van algoritmes, bijvoorbeeld bij het bereiden van een gerecht. We volgen een recept (oftewel een stappenplan) om een maaltijd (het doel) te bereiden. Toch denk je bij het woord ‘algoritme’ aan de social media. In deze technologie is het algoritme een slimme rekenformule die bepaalt welke berichten je te zien krijgt. Niet alleen Instagram, maar ook Facebook, TikTok, Twitter, Youtube en nog veel andere social media platformen maken gebruik van een algoritme. 

Hoe werkt het algoritme van Instagram? 

Stel eens voor: Je hebt een vriend genaamd Alex. Alex houdt enorm veel van voetbal, maar hij vindt de politiek helemaal niks. Alex krijgt daarom alleen voetbal content te zien en nauwelijks berichten over de tweede kamer. Het algoritme laat alleen de berichten zien die de gebruiker het meest interesseert. Maar nu roept gelijk de vraag op: Hoe weet het algoritme jouw interesses? 

Het algoritme volgt elke stap die je maakt. Hij weet precies welke berichten je leuk vindt, welke berichten je opslaat. Het algoritme weet zelfs hoelang je naar een bericht hebt gekeken. Dit slimme systeem houdt alles bij en weet precies welke stappen je maakt. Elke handeling die je uitvoert, wordt zorgvuldig gevolgd en geregistreerd. Jouw gedrag op Instagram bepaalt welke berichten je te zien krijgt. Hoe meer interactie je hebt met een bepaalde post, hoe meer van dezelfde soort berichten je ziet.

Het algoritme van Instagram heeft een kunstmatige intelligentie (of artificial intelligence). Dat betekent dat het systeem zelfstandig beslissingen kan nemen én daarvan leren. 

Waarom heeft Instagram een algoritme?

Vroeger had Instagram geen extreem intelligent algoritme. Tot het jaar 2016 werden de berichten op chronologische wijze weergeven op de tijdlijn. Nu is dat wel anders.  Het algoritme van Instagram wil prioriteit geven aan de content die jij interessant vindt. Dit zijn de berichten van familie, vrienden en accounts die je leuk vindt. Doordat de app nu alleen berichten laat zien die jij ook daadwerkelijk interessant vindt, blijf je langer op de app. Dit is precies wat Instagram wil.

eigen bron
Bron: marketingfacts.nl

Is het algoritme gemaakt voor de gebruikers van Instagram?

Nee, niet helemaal. Instagram is tegenwoordig niet een “gewone” platform om te zien wat je vrienden en familie doen. Alle social media platformen, zoals Facebook, Twitter, Youtube, Pinterest, Tiktok en Instagram, zijn aan het vechten voor jou aandacht. Ze doen er alles aan om jouw zo lang mogelijk online te hebben. 

Maar waarom willen ze zo graag onze aandacht? Het is erg gek dat we een app zoals Instagram gratis mogen gebruiken. Hoe kunnen social media platformen zoveel verdienen zonder geld te vragen van de gebruikers?

De gebruikers betalen niet voor de app, maar adverteerders betalen wel voor de aandacht van de gebruikers. 

Adverteerders betalen Instagram in ruil voor het laten zien van hun reclames. Aangezien het algoritme weet wat je interesses zijn, weten ze ook precies wat voor soort producten of diensten voor jou geschikt zijn. Instagram maakt het adverteren voor een specifiek doelgroep hierdoor erg makkelijk. Onze aandacht wordt verkocht aan de adverteerders. 

if you’re not paying for the product, then you are the product

Tristan Harris – Google, Former Design Ethicist 

Wat zijn de effecten die het algoritme heeft op jou?

Vrijwel elk social media platform heeft een algoritme. Het is daarom belangrijk om stil te staan bij de mogelijke invloed van deze technologie. 

Positieve gevolgen 

  • Alleen leuke berichten:

Het algoritme weet precies wie je familie is, wie je vrienden zijn, tegen wie jij opkijkt en zelfs op wie je verliefd bent. Het algoritme laat eerder content zien van de mensen die jij ook belangrijk vindt. Het is een goede manier om snel en makkelijk te zien wat je vrienden en familie doen.

  • Mensen die bij jou passen:

Het algoritme zoekt mensen op die hetzelfde denken zoals jij. Dit kan voor hele leuke interacties zorgen. Zo vinden mensen die gitaar spelen andere gitaristen die tips en tutorials geven. 

Negatieve gevolgen

  • Privacy:

Het lijkt soms wel alsof het internet je beter kent dan jezelf. Door het algoritme kan onze privacy geschonden worden. Niet alleen de informatie die je zelf online zet, maar ook de data die het algoritme heeft verzameld, kent Instagram je door en door. Zo weten ze bijvoorbeeld dat Alex; een 17-jarige voetbalfanatiek is die in Zwolle woont. Ze weten precies wie hij is en wat zijn interesses zijn. De informatie die het algoritme van je krijgt worden geregistreerd en er wordt een profiel van je gemaakt. Hoe langer je op het internet zit, hoe uitgebreider je profiel wordt.

  • Algoritmes zijn niet objectief: 

Het algoritme laat alleen content zien waarin jij geïnteresseerd bent. Ze laten alleen berichten zien waar jij het mee eens bent. Voorbeeld: Sarah is een Trump-supporter. Het algoritme weet dat en laat alleen berichten zien van andere Trump-supporters. Sarah krijgt nu alleen berichten over hoe geweldig Trump is en waarom hij een betere president is dan Biden. Sarah krijgt nu één kant van het verhaal te horen. Het algoritme zorgt ervoor dat Jij weinig berichten ziet die anders zijn dan jouw voorkeur of mening. 

  • Gekleurd wereldbeeld:

Je krijgt alleen berichten op je tijdlijn die jou interesseren of die bij jouw meningen passen. Na een tijdje krijg je het idee dat iedereen om je heen het met je eens is, want je ziet alleen berichten van de mensen met dezelfde mening. Je komt in een soort “bubbel” terecht met mensen die precies op jou lijken. Het is daarom soms moeilijk te begrijpen dat niet iedereen hetzelfde ziet. 

Nepnieuws en complottheorieën 

Het algoritme is niet gemaakt om jou goed te informeren. Het enige wat het algoritme wil is je aandacht vasthouden door content die jou interesseren. Het algoritme zorgt ervoor dat het verspreiden van nepnieuws, disinformatie, clickbait en complottheorieën makkelijker is dan ooit tevoren. Deze nep berichten kunnen je manipuleren en anders laten denken. 

De meest bekende complottheorie die verspreid werd over social media is de pizzagate theorie. De pizzagate is een complottheorie over een pedonetwerk rond de Democratische partij in de Verenigde Staten, gerund vanuit de kelder van een pizzarestaurant in Washington. Dit nepniewsbericht begon trending te worden in 2016. Het nepnieuws was de aanleiding voor een schietpartij op het restaurant. Edward Welch bracht een geweer naar een pizzeria om “de kinderen te bevrijden die in de kelder waren opgesloten”. De pizzeria had geen kelder. De man is opgepakt en heeft 4 jaar cel gekregen. 

Zorgt het algoritme voor splitsing in de samenleving?

Doordat het algoritme je laat zien waar je het meest geïnteresseerd in bent, zie je alleen dezelfde soort content op je tijdlijn. Wat veel mensen niet realiseren is dat iedereen wat anders ziet. Iedereen heeft een andere tijdlijn. Je ziet alleen de berichten die het met jou eens zijn, die dezelfde standpunten, meningen of politiek voorkeur hebben. Mensen vinden het dan ook raar wanneer iemand niet met hen eens is. ‘Ik zie alleen hierover berichten, hoe zien zij dat niet?’ Veel Nederlanders maken zich zorgen over (toenemende) polarisatie is de samenleving. Mensen hebben extreme standpunten minder compromisbereid zijn. 

Hoe werken bedrijven met het algortime?

Om erachter te komen hoe bedrijven werken met een algoritme, heb ik een interview gehouden met Hannah van der Stadt. Hannah is marketeer en werkt op de marketingafdeling van Technical Valley. Technical Valley is een bedrijf dat technische mensen opleidt tot elektromonteur en daarna detacheert aan verschillende opdrachtgevers. 

“Om onze doelgroep te bereiken via Instagram maken we gebruik van promoties. Op de tijdlijn van je Instagram zie je af en toe reclames verschijnen. Deze reclames zijn promoties van bedrijven. Door middel van deze promoties proberen wij zoveel mogelijk bereik te krijgen. Wij designen zelf verschillende soorten berichten en kijken welk bericht het meeste bereik heeft. Zo staat bijvoorbeeld op het ene bericht een afbeelding met tekst en op het andere bericht een afbeelding zonder tekst. Door te meten krijgen we uiteindelijk een beter idee welk bericht welke doelgroep aantrekt. 

Ook kunnen we bepalen wie onze promoties te zien krijgen. Voor onze promoties kunnen we het geslacht, de leeftijd, locatie, interesses, hobby’s en opleidingsniveau kiezen. Het is op deze manier erg makkelijk om een specifieke doelgroep te bereiken en die naar onze website door te verwijzen.” 

[ssba]

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *