Het succes van de McDonalds: De Happy Meal

Happy Meal: maaltijd voor de jongste gasten | McDonald's

Wat is de Happy Meal eigenlijk?

De Happy Meal (in het Nederlands vrolijke maaltijd) is een product dat word verkocht bij de McDonalds. De verpakking en inhoud is compleet gericht op kinderen. In een Happy Meal zit tegenwoordig patat met een snack, fruit, drinken naar keuze en een speeltje. Met name dat speeltje zorgt voor een enorm succes. Het speeltje is vaak gericht op films die helemaal in zijn. Een slimme marketing actie van de McDonalds. Die marketing is er al vroeg ingestampt.

“De McDonalds heeft de marketing heel goed voor elkaar”

Geschiedenis van de Happy Meal

De kindermaaltijd Happy Meal is in 1977 ontwikkeld door Dick Brams. Hij gaf het reclamebureau Bernstein de opdracht. Het moest McDonald’s het imago geven van familierestaurant. 2 jaar later wordt de eerste Happy Meal verkocht voor $1,00. In het eerste Happy Meal zat als speeltje een McDoodler (raadselboekje), een McWist portefeulle of een McDonalds vlakgum. Vroeger was de Happy Meal veel beperkter dan nu. Nu heb je keuze uit allerlei dingen en is er zelfs de laatste jaren fruit toegevoegd. Ten opzichte van het speeltje is er ook heel wat veranderd. vaak zit er nu in de Happy Meal een speeltje van een film of iets dergelijks. We kunnen dus wel stellen dat de Happy Meal veranderd is in de loop der jaren.

Speeltje en/of boekje

Zoals iedereen weet krijg je bij de Happy Meal een speeltje. Meestal is dat een speeltje die past bij een film die gedraaid wordt. Kinderen kijken de films en halen hun ouders over om een Happy Meal voor hun te kopen. Kinderen waren gewend dat ze een speeltje kregen, maar ongeveer een jaar geleden gaven ze de keus om een boekje te kiezen. lezen is belangrijk en hoe kun je de kinderen nou makkelijker bereiken dan bij de McDonalds. McDonalds zet zich sinds 2019 in om het lezen van boeken te bevorderen. Daarom hebben ze in samenwerking met Cressida Cowell een exclusieve boekenserie van 12 boekjes ontwikkeld. Eerder gaf de McDonalds dus al de keuze tussen een boekje of speeltje, maar vorig jaar tijdens de kinderboeken week stopte ze zonder keuze een boekje in de Happy Meal. De Happy Meal is dus in de afgelopen jaren kwa speeltje veranderd. Maar is het ook gezonder geworden?

“De McDonalds laat kinderen zich echt thuis voelen”

Happy Meal gezonder geworden.

Zoals ik hierboven al heb beschreven wordt de Happy Meal steeds gezonder. Als je wilt afvallen is het nog steeds geen aanrader, maar het is beter dan eerst. Er zit nu fruit/groente bij en ook het danootje en colaatje is er uit gehaald. Het is de bedoeling om de ouders een handje te helpen meld Annemarie Swijtink directeur marketing van McDonald’s Nederlands in het AD. We zien en weten uit onderzoek dat kinderen te weinig groenten en fruit eten. Wij zijn een familierestaurant en vinden dat we onze verantwoordelijkheid moeten nemen. We hebben uiteraard onderzoek gedaan en verwachten positieve reacties. Vooral met als doel de hoeveelheid suiker, vet en zout in het kindermenu terug te dringen.” Wat kinderen aan groente en fruit kunnen kiezen, varieert met de seizoenen volgens Swijtink.

Ik sprak met diëtist Marjolein Bakker over de happy Meal. En ook zij ziet dat het allemaal steeds gezonder wordt.

het is dus nog steeds niet aan te raden, maar het is al een stuk gezonder geworden. Je hebt nu keuze uit groente en zelfs een flesje water een goeie verandering dus volgens Marjolein Bakker. Ook zegt Bakker dat de kinderen het niet eens zo heel lekker vinden, maar dat ze gewoon alleen op zoek zijn naar het speeltje die ze een paar uur later weer weggooien.

‘We weten dat het niet goed is maar we geven wel vaak toe’

Marketing van de Mcdonalds

vaak zie je het zelf al de volders, de gouden boog die je van een afstand al ziet en de reclame borden bij bushaltes het speelt allemaal mee waarom jij zin in de McDonalds hebt. Vaak werken reclames nog beter op kinderen. Zij zien de gouden boog, halen hun ouders over en zitten vervolgens nog geen 10 minuten later met een Happy Meal op hun schoot. De McDonalds wil overkomen als een familie bedrijf en wil dat de kinderen zich fijn voelen als ze er zijn. Zo hebben ze bijvoorbeeld de clown die wordt neer gezet als een soort van papa en mama en wat dacht je van de speeltoestellen. Kinderen bestellen een happy meal maar voor dat je het weet zijn al weer aan het spelen in zo’n speeltoestel. De McDonalds is zo slim in hun marketing dat ze het meeste speelgoed ter wereld verkopen, want jaarlijks gaan er ongeveer 1,5 miljard Happy Meals over de toonbank. Als je bedenkt dat een happy meal 4 euro kost heb je dus alleen al aan de happy meal een omzet van 6 miljard. Hoe de marketing van de McDonalds nou echt gaat bespreek ik met Lars Wijnia: gespecialiseerd in marketing

‘Het doel van McDonalds is het meest geliefde familiebedrijf van de wereld te zijn. Het moet vertrouwt voelen voor kinderen en ouders die het restaurant binnen lopen. Iedereen vindt het eigenlijk lekker en mensen blijven terugkomen. Dat mensen het zo lekker vinden is niet raar. Een paar jaar geleden is de McDonalds samenwerkingen met top koks gestart. Zo introduceerde ze op een succes volle manier de MyMcFlurry (je creëert je eigen ijsje). Marketing heeft te maken met produceren van producten die dan later wordt gekocht door de consument. McDonalds produceert niet alleen maar hamburgers, patat en ijsjes, maar ook verschillende artiesten worden vertegenwoordigd door de McDonalds. De McDonalds doet ook aan veel actiereclame. Als de Olympische spelen bezig zijn is er bijvoorbeeld de olympische week. Ook als er een activiteit voor kinderen is besteed de McDonalds er veel tijd aan. De marketingafdeling van McDonalds werkt samen met het reclame bureau Result DDB. dit bedrijf is verantwoordelijk voor voor campagnes, marktonderzoek en marketing advies. zo zorgen zij voor nationale en lokale, radio en tv-commercials en doen ze het drukwerk. Wanneer het reclamewerk af is zorgt DDB ervoor dat het in kranten en tijdschriften komen, dat het op reclame borden in de stad komt te hangen en dat er op tv of radio zendtijd komt voor de McDonalds reclames. Wat de McDonalds ook heel slim doet is indruk aken op de samenleving. Milieu is voor veel mensen erg belangrijk en dus id de McDonalds de laatste jaren veel bezig om alle plastic dingen weg te doen en te vervangen voor karton of papier. Mensen zien dat de McDonalds zich echt wil verbeteren en gaan er vervolgens heen omdat het toch niet slecht voor het milieu is. Wel vind ik dat we de McDonalds te kort doen als we het alleen afschuiven op de marketing. Want het eten is toch ook wel erg lekker. dat komt omdat de McDonalds hele hogen eisen stelt. McDonalds werkt met controles. voordat de consument het eet is het al tientallen keer gecheckt. Ook werken ze met een systeem dat voedselveiligheid van het eten beschermt. Al met al heeft de McDonalds het heel erg goed voor elkaar. Ze zijn niets voor niets het succesvolste fastfood keten van de wereld.’

Wat zit er eigenlijk allemaal in de Happy Meal? En hoe ongezond is het nou echt?

Ouders laten zich makkelijk overhalen

vaak zijn ouders heel zwak als het gaat om nee zeggen tegen hun kinderen. Wanneer kinderen blijven zeuren kunnen de ouders helemaal geen nee zeggen. Dus eigenlijk zijn de ouders het succes van de McDonalds. Over die zwakte sprak ik Berend Wever en Sonja Roossien die vaak toegeven aan hun zoon Sem Wever.

Zo als je kunt horen geven ouders dus vaak toe terwijl dat eigenlijk niet goed is. Maar ja de McDonalds heeft het gewoon zo goed voor elkaar dat iedereen blijven komen.

[ssba]

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *