Het verschil tussen groep 8, nu en 10 jaar geleden

Wat zijn de grootste verschillen tussen groep acht van nu en tien jaar geleden? Kun jij je dit nog herinneren? In deze digital story laat ik je de grootste verschillen van groep 8 zien, met als hoofd onderwerp het gebruik van de telefoon en social media. Verder ga ik dingen behandelen zoals het verschil in kleding en gedrag.

Dit was vroeger

Ik heb een interview gehad met Monique, Monique is moeder van vier kinderen. Eén van haar kinderen zat ongeveer 10 jaar geleden in groep acht en haar derde kind zit tegenwoordig in groep acht. Ik heb haar gevraagd hoe zij de verschillen ervaart.

De verschillen tussen vroeger en nu zijn er groot, je ziet het aan veel dingen. Vroeger ging alles wat makkelijker, tegenwoordig word overal meteen een groot ding van gemaakt. Zelfs als dat niet nodig is.

“Ik merk heel erg het verschil in hoe de leraren willen dat de kinderen leren. Vroeger ging bijna alles klassikaal en werd er gebruik gemaakt van pen en papier. Bij mijn derde kind merk ik heel erg dat de leraren het online werken willen stimuleren. Ze werken elke dag met een Chromebook, dit had ik mij tien jaar geleden nog niet voor kunnen stellen. Ook zijn de verwachtingen tegenwoordig enorm hoog. Je hoort steeds vaker hoe het staat met het zelfbeeld en functionele groei van de kinderen, in plaats van alleen hoe doen ze het op school. Ik kan mij nog heel goed herinneren dat er vroeger gekeken werd naar hoe je het deed en van daaruit schreven de leraren feedback op het rapport. Tegenwoordig moet alles wat er verkeerd of minder gaat meteen worden gedeeld via een mail en soms een gesprek. Ook werd er vroeger pas naar het voortgezet onderwijs gekeken wanneer de kinderen in groep acht zelf zaten, tegenwoordig kijken ze in groep zes al wat het niveau zou moeten worden en willen ze de leerlingen al bijna laten kiezen waar ze later voor willen leren. Dit vind ik best heftig.”

Monique Pol

Wat Monique wel heel erg prettig vind aan tegenwoordig is dat ze de kinderen in laten zien ook naar zichzelf te kijken, dit werd vroeger niet gedaan. Vroeger ging alles per klas. Als ik zou moeten kiezen tussen vroeger of nu zou ik het niet weten, er zitten voor-en-nadelen aan beide tijden.

Dit is nu

Dit is een podcast samen met een leerling van het tegenwoordige groep acht. Hij vertelt in deze podcast hoe zijn lessen zijn en wat hij in zijn vrije tijd doet.

Hoe de kinderen tegenwoordig met elkaar afspreken….

Wil jij weten wat er gedragen werd de afgelopen 10 jaar?
Klik dan snel verder!

Telefoons het grootste verschil tussen vroeger en nu

Ik heb een interview gehad met Inger Jens, Inger is al lange tijd docent van groep acht. In het interview heb ik haar vragen gesteld over wat precies het grootste verschil is tussen de groep acht van vroeger en tegenwoordig. Ook heb ik haar de vraag gesteld hoe zij het vind dat die verandering er is.

Het verschil van de groep acht vroeger en nu is erg zichtbaar, het is totaal anders op allerlei manieren. De kleding, het gedrag maar misschien wel het grootste verschil het opkomen van de telefoons en sociale media. Een mobiel is tegenwoordig niet meer weg te denken en overal waar je kijkt zie je wel iemand met een telefoon. Het krijgen van een telefoon word daarom ook steeds makkelijker. Vroeger kreeg je vaak een telefoon in groep acht voor je verjaardag, want je ging bijna naar het voortgezet onderwijs. Tegenwoordig krijgen kinderen in groep zes al hun eerste telefoon, vaak is dit dan een oude van een broer/zus of ouder, maar toch. “Het is nu eigenlijk heel normaal, maar het leid wel ontzettend af. Je merkt heel erg bij kinderen die hun telefoon mee mogen naar bed dat zij meer last van vermoeidheid hebben dan mede klasgenoten die dat niet mogen, of nog helemaal geen telefoon hebben.” Aldus Inger. Over het algemeen word er vrij negatief gepraat over het gebruik van de telefoon bij jongere kinderen, maar de keerzijde is het hoort er tegenwoordig gewoon bij. Geen telefoon hebben is niet meer in te denken, je zou dan gewoon iets missen.

“je merkt heel erg het verschil in de kinderen die wel of geen telefoon hebben, of wel of geen sociale media mogen gebruiken. Een leerling die max een half uur per dag op zijn of haar telefoon mag is vaak actiever dan een leerling die zelf mag bepalen hoelang hij/zij op zijn telefoon. Ik denk dat dit komt door de verschillende rolmodellen die zij te zien krijgen. Een leerling die erg veel op tiktok en Instagram zit is gewoon ouder in het gedrag, dit komt voornamelijk door de wereld van influencers om zich heen. Vroeger was dit er allemaal nog niet, toen je in groep acht zat voelde je je ontzettend goed en cool, want je was de oudste van de school. Maar je was nog echt kind, omdat je enige rolmodel je ouders of je broer/zus/vrienden/mensen in je directe omgeving was.”

Inger Jens

Tegenwoordig merk je heel erg dat kinderen nu al met elkaar afspreken via whatsapp. Vroeger ging dat er heel anders aan toe. Je sprak je vriend/vriendin op school, ging naar huis om te vragen of je mocht spelen, zo ja belde je via de vaste telefoon hem/haar op om te zeggen dat je mocht. Een wereld van verschil.

“Voor de kinderen is het natuurlijk hartstikke leuk al die telefoons en sociale media, maar ik ben blij dat ik dat vroeger nog niet had.”

Inger jens

Niet alleen het telefoon tijdperk is veranderd, maar ook de kleding en het gedrag. Volgens Inger komt het verschil in kleding puur door wat er op dat moment in de mode is, en wat er dus in de winkels hangt. Wat achteraf gezien logisch is. Het gedrag daarin-tegen is wel degelijk veranderd. Je merkt heel erg dat het automatische respect naar volwassenen of leraren is verminderd. Maar waarom is dit zo? “Ik denk dat dit komt omdat ouders tegenwoordig vaak hun mening sneller geven en hun angsten/onzekerheden uitspreken. Dit is dan niet alleen naar scholen, maar ook naar de politiek. Het weerwoord wat ouders geven over bijvoorbeeld de politiek, doet kinderen denken dat zij ook mogen zeggen wat ze ervan vinden en dus sneller in discussie gaan. Dus wat je dan in de klas gaat zien is: Maar hoezo? Ik denk het niet en nee dat ga ik niet doen. Vroeger was dit niet zo, je begreep de grenzen en ging daar héél enkel overheen. Maar wel echt alleen als je dit durfde.


Colofon

https://trends.google.nl/trends/?geo=NL

https://www.thinglink.com/

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_smartphone_penetration#References

https://hackastory.com/tools/

https://timeline.knightlab.com/

https://www.datawrapper.de/

Mondelinge bronnen

Monique Pol

Josh Pieper

Inger Jens

[ssba]

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *